Pseudomamman

Mot femman
2012 sprang jag en halvmil varannan dag och gymmade varannan. Jag gillar inte att träna men jag mår faktiskt som bäst när jag så gör och jag har alltid, sedan barn ett föddes, haft någon form av dröm om att "komma tillbaka" - alltså till att röra på mig, inget annat.

Jag tänker inte förvandla varken bloggen eller Instagram till ett träningsforum och det kommer att komma noll mått samt före- och efterbilder. Jag vägrar prata mat och jag vill inte prata siffror. Jag har gjort allt detta och det bidrar ungefär till noll... Faktiskt kan det göra att andra går minus på måbra-kontot MEN mina plattformar har alltid handlat om mitt välmående. Om allt från att få vräka ur sig att en hatar sina barn till att få sova på natten liksom. Och träning är en del av mitt välmående och just nu har jag siktet inställt på halvmilen igen och det känns helt realistiskt, om en bortser från att jag efter några kilometer förra veckan inte kunde gå alls på två hela dagar..... Höhö!

Jag har hittat en app! En GRATIS app med REALISTISKA övningar, pass och program. Inget tjafs om mat eller vikt utan BARA träning och man kan själv välja nivån. Jag har valt den absolut lägsta och om än jag, efter två pass gjorda, upplever att jag nog är lite mer avancerad ändå så stannar jag där. Det är 6 år senare utöver tre graviditeter, smärta och övervikt. Hur det än är så är min kropp tärd, tröttt och tung och jag vägrar att banta. För första gången i mitt liv är jag helt uppriktig med mitt mål och det har noll med smalhet att göra. Jag vill bara må bättre, sova bättre.

(null)

Det är Försvarsmaktens app FMTK och jag har valt just ett program som heter "Mot 5km" (om jag minns korrekt). Appen räknar med att om jag gör tre pass/vecka i 10 veckor enligt deras program så ska jag alltså, om 10 veckor, springa fem km I guess. Idag sprang jag 100 meter och gick 100 meter intervaller allt efter appens instruktioner och det var inte plättlätt men jag kunde prata med ettan hela vägen - jag passar på att ta egentid med mina söner under tiden. De cyklar bredvid. Sen väntar nåt pass styrka och en till 100/100 denna vecka för att nästa vecka då utöka till 100/200 (gå 100, springa 200) and so on antar jag till en banne mig rullar 5km utan avbrott. När jag nått 5 kanske jag kommer bry mig om tiden, idag är det helt irrelevant. Det kanske det är senare med men 2012 var målet att pressa tiden i alla fall. När jag kan springa 5km utan stopp eller döden ska jag anmäla mig till ett lopp! Alltid velat springa ett lopp! Konstigt nog. Jag gillar egentligen inte att springa men det är ändå nåt som lockar... Det känns ju skönt väl gjort på något sätt.

Om du också är i livet där dina barn är så pass stora att du kan undvara några timmar/vecka (idag tog jag mig 30 minuter) så får du gärna haka på mig i appen (mitt namn står där) för Gud ska veta att jag behöver sällskap! Så kan man liksom "komma igång" tillsammans! Om du vill, orkar och kan!

/My
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress